בסוד מקורם של 11 פסוקי ישועה במקרא המתחילים ומסתיימים באות נ

עודכן ב: 20 פבר 2022

לצפייה ממכשיר נייד לחץ כאן

תהלים ק"ז

דברינו כאן הם המשך רעיוני למאמר בסוד משמעותם הסמלית של הדגים. במאמר הצבענו על התפשטות הסגוליות המבורכת של הדג ברמה הלשונית מהמילה נון - שראשיתה וסופה באות נ' ובמרכז ה-ו' המחברת.

*

מכאן קיבלו חז"ל את השראתם ועלו על הרעיון המגולם ב-11 הפסוקים שתחילתם וסופם בנ'. בתור שכאלה הוערכו כפסוקי סגולה בעליל לישועה מצרה כ- 11 המופלאים המשקפים סמליות טרנספורמטיבית בין נ' כתֵיבה, סירה, ובין הנון כדג-לווייתן שבעקבותיה לידה חדשה וקימה מן המצולות. דבר זה עשוי להעיד על הקשר הטבורי בין תוכן הפסוקים לאות ההפוכה העוטפת אותם.

*

מרותקים לרעיון סגולי ומועיל זה חיפשו חז"ל, על פי ההמלצה "לבוא אל התיבה" - תיבת המילים, ומצאו דגם אלגורי המחליף את הדג החי באותיות המייצגות את שמו-זהותו, בבחינת סמל ומסומל - שווים במשמעותם. אלו נתגלו בפסוקים במקרא המקודש, אשר כשם הדג נוּן ראשיתם ואחריתם באות נ' - כחובקות סימן לברכה, לפריון, לישועה ממֵצר ולהגנה מ"עינא בישא" שהיא סיבה לכל חולי. ועין הדג - כנגד עין הרע - מהיותה עין פקוחה תמיד, משגיחה ומביטה. בערבית המילה נט'ר نظر - ראייה - קרובה למילה העברית והערבית נטר نطر - כלומר משגיח ושומר. המילה מבטח מקורה במילה מבט.

למאמר המלא:

1